
Scopul programului este dobândirea de cunoștințe și abilități în domeniul managementului spitalicesc. |
Programul se adresează absolvenților cu studii superioare interesați să se formeze (să capete competențe) în management spitalicesc și care doresc să candideze pentru funcția de manager de spital |
Tipul formării: Curs de formare inițială de lungă durată în managementul serviciilor de sănătate organizat de Institutul Național de management al Serviciilor de Sănătate în baza Ordinului ministrului sănătății nr.126/2024 privind avizarea cursurilor de perfecţionare în management sanitar sau management al serviciilor de sănătate. |
Detalii program:
|
Taxă participare: 3.767 lei |
- Formarea de profesioniști în domeniul managementului sanitar care să cunoască şi să evalueze tendințele de reformă în domeniul serviciilor de sănătate;
- Cunoașterea metodelor de măsurare a stării de sănătate a populației pentru a identifica problemele de sănătate ale populației deservite și în consecință a planifica eficace și eficient serviciile furnizate de spitale;
- Schimbarea atitudinii privind resursele de la nivelul unui spital prin identificarea acestora a gradului lor de utilizare, a alocării acestora în concordanță cu disponibilitatea lor şi cu nevoile evaluate şi a posibilităților de intervenție în vederea creșterii performanței serviciilor furnizate ;
- Conștientizarea importanței, rolului și etapelor acreditării unui spital în România precum și responsabilitățile managerului referitoare la acest proces.
La sfârșitul programului cursantul va trebui să:
- Cunoască conceptele fundamentale privitoare la management general şi management de resurse umane;
- Înțeleagă și să poată utiliza instrumentele de planificare a serviciilor de sănătate;
- Înțeleagă locul şi rolul spitalului în cadrul sistemului sanitar românesc;
- Înțeleagă legătura dintre structura organizatorică a spitalului şi obiectivele de management de la nivelul unui spital;
- Cunoască metodele de plată a serviciilor de sănătate furnizate la nivelul unui spital;
- Înțeleagă principiile contractării serviciilor de sănătate furnizate la nivelul unui spital;
- Înțeleagă principiile de măsurare și îmbunătățire a calității serviciilor de sănătate;
- Cunoască utilitatea sistemului DRG în evaluarea serviciilor furnizate de spital și în identificarea de noi servicii pentru dezvoltarea organizației
- Cunoască principiile reformei finanțării serviciilor de sănătate din România;
- Înțeleagă metodele şi modelele de calculare a costurilor spitalicești;
- Cunoască principiile și politicile contabile, și să înțeleagă documentele contabilității spitalului inclusiv cum se construiește un buget previzional al spitalului;
- Evalueze performanța financiară a spitalului;
- Dezvolte un plan de îmbunătățire a managementului spitalului.
- Identifice şi să evalueze riscurile activităților desfășurate de spital;
- Cunoască instrumentele de planificarea resurselor umane la nivelul unui spital și aplicarea acestora în funcție de necesarul de personal şi disponibilitatea acestuia;
- Cunoască metodele de evaluare a nevoilor de formare şi dezvoltare a personalului din cadrul organizației;
La sfârșitul programului, cursantul va trebui sa aibă următoarele abilitați practice, suplimentare față de competența profesională standard:
- Analizarea pieței serviciilor de sănătate și să adapteze oferta de servicii la nevoile neacoperite;
- Aplicarea cunoștințelor referitoare la evaluarea performanței spitalului în contextul sistemului de sănătate românesc prin utilizarea diferitelor instrumente de evaluare a performanței unui spital, inclusiv analizele realizate ca urmare a utilizării sistemului DRG în spitalele din Romania;
- Analizarea fluxurilor financiare de la nivelul unui spital și compararea avantajelor și dezavantajelor diferitelor metode de finanțare a serviciilor de sănătate pentru a lua deciziile cele mai bune la contractarea serviciilor;
- Utilizarea indicatorilor financiari relevanți pentru managerul spitalului și corelarea acestora cu indicatorii de utilizare a serviciilor pentru fundamentarea deciziilor;
- Utilizarea elementelor de bază necesare în contractarea de servicii spitalicești;
- Utilizarea instrumentelor specifice managementului strategic și operațional pentru implementarea planurilor de care este răspunzător un manager de spital;
- Aplice tehnici de motivare a personalului astfel încât să crească atașamentul acestuia față de obiectivele şi țelurile organizației;
Evaluarea cunoștințelor se realizează prin:
- Evaluarea de etapă (la finalul fiecărui modul) constă dintr-o lucrare, iar formatul evaluării poate fi sub formă de: chestionare, teste grilă, exerciții, aplicație practică, studiu de caz, eseu, elaborarea unei lucrări pe o temă dată, etc. La examenul final se pot înscrie numai participanții care au promovat toate modulele (minimum nota 5,00)
- Examenul final de absolvire organizat în cadrul programului de formare are două probe: o probă scrisă din materia aferentă fiecăruia dintre modulele de curs și elaborarea și prezentarea orală a unui proiect de management spitalicesc. La fiecare probă de examen, candidații trebuie să obțină nota minimă de promovare 5,00 (cinci). Proba scrisă este probă eliminatorie pentru a participa la proba orală. În cazul în care la una din probele de examen nu se obţine nota minimă de promovare, candidatul este declarat respins.